Kwestionariusz dla rodziców- Środowisko Szanowni Państwo, Prosimy o udzielenie odpowiedzi na 41 pytań dotyczących Państwa dziecka biorącego udział w badaniu Polkanorski. Ankieta dotyczy przede wszystkim aktywności dziecka poza przedszkolem a także środowiska, w którym dziecko dorasta. W pytaniach 1- 38 prosimy odnieść się do aktywności dziecka w okolicach miejsca zamieszkania. Pytania 39 - 41 dotyczą aktywności dziecka w czasie wyjazdów co najmniej całodniowych.Doświadczenia dziecka w miejscu zamieszkania (Pytania 1-38) 1. Przeciętnie ile godzin dziennie (również z ułamkami, np. 4.5) w ciągu tygodnia pracy (poniedziałek-piątek) dziecko spędza w przedszkolu? 2. Przeciętnie ile godzin dziennie (również z ułamkami, np. 4.5) w ciągu tygodnia pracy (poniedziałek-piątek) dziecko spędza na dojazdach (przedszkole, zajęcia dodatkowe)? 3. Przeciętnie ile godzin łącznie (również z ułamkami, np. 4.5) w ciągu całego tygodnia (poniedziałek-niedziela) dziecko spędza na zorganizowanych zajęciach dodatkowych (poza przedszkolem)?Zorganizowane zajęcia dodatkowe 4. Czy dziecko uczęszcza na zorganizowane zajęcia dodatkowe poza przedszkolem?TAKNIECzy wśród zajęć, na które dziecko uczęszcza poza przedszkolem są: 5. Zajęcia ruchowe (np. sportowe lub taneczne) TAKNIE 6. Zajęcia artystyczne (np. śpiew, teatr, rysowanie, ceramika)TAKNIE 7. Zajęcia językowe (język obcy) TAKNIE 8. Zajęcia związane z poznawaniem świata (tematyczne np. historyczne czy przyrodnicze, eksperymenty, konstruowanie)TAKNIE 9. Jeśli dziecko uczęszcza na zajęcia, których nie da się zaliczyć do kategorii uwzględnionych w pytaniach 4-8, proszę je wymienićProszę wskazać orientacyjną ilość czasu (łącznie częstość i długość), który dziecko poświęca na treści wymienione w punktach od 10 do 13 10. Filmy i programy w telewizji i Internecie Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 11. Gry i aplikacje na tablet/telefon/komputer Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 12. Literatura (książki czytane przez opiekunów, słuchowiska) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 13. Muzyka (słuchanie piosenek) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długoBiorąc pod uwagę cały czas, w którym dziecko jest poza przedszkolem i zajęciami dodatkowymi, czyli tak zwany “czas wolny”, proszę ocenić wymiar czasowy (łącznie częstość i długość) przedstawionych niżej aspektów/wymiarów aktywności Państwa dziecka. Aktywność dziecka może się jednocześnie charakteryzować więcej niż jednym z poniższych wymiarów. 14. Ruch (np. skakanie, huśtanie się, bieganie, jazda na rowerze, siłowanie się itd.) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 15. Wyrażanie siebie (np. malowanie, śpiewanie, odgrywanie ról, przebieranie się) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 16. Interakcje z rówieśnikami (np. rozmowa, wspólna zabawa lub inne działanie) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 17. Interakcje z dorosłymi (np. rozmowa, wspólna zabawa lub inne działanie) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 18. Poznawanie świata (np. dociekanie, eksperymentowanie, obserwowanie, zbieranie, konstruowanie, eksplorowanie) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 19. Wykonywanie poleceń (np. sprzątanie, ubieranie się) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długoAktywności z rodzicami/opiekunami 20. Jak często dziecko chodzi na zakupy z rodzicami/opiekunami?nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniu 21. Jak często dziecko chodzi na krótkie spacery i wyjścia na świerze powietrze z rodzicami/opiekunami? nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniu 22. Jak często dziecko spędza czas na dłuższych spacerach i aktywności na świeżym powietrzu (np. tak zwanych mikrowycieczkach) z rodzicami/opiekunami?nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniu 23. Jak często dziecko odwiedza muzea, ogrody zoologiczne, wystawy z rodzicami/opiekunami? nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniu 24. Jak często dziecko chodzi do kina/ teatru z rodzicami/opiekunami? nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniu 25. Jak często dziecko chodzi na imprezy masowe (np. festyny, pokazy) z rodzicami/opiekunami?nigdy lub prawie nigdyco najmniej raz w rokuco najmniej raz na kwartał co najmniej raz miesiącuco najmniej raz tygodniuco najmniej kilka razy w tygodniuProszę odnieść się do poniższych twierdzeń opisujących doświadczenia z przyrodą ożywioną i ocenić w jakim stopniu dotyczą Państwa dziecka 26. Dziecko przebywa w otoczeniu, w którym ważną rolę odgrywają zwierzęta (domowe/gospodarskie/dzikie)Zdecydowanie nie1234567Zdecydowanie tak 27. Dziecko podejmuje aktywności związane ze zwierzętami (karmi, obserwuje, bawi się, kolekcjonuje) Zdecydowanie nie1234567Zdecydowanie tak 28. Dziecko interesuje się zwierzętami (wybiera książki programy o zwierzętach, zadaje pytania, opowiada o zwierzętach)Zdecydowanie nie1234567Zdecydowanie tak 29. Dziecko podejmuje aktywności związane z roślinami (podlewa, pieli, sadzi, obserwuje) Zdecydowanie nie1234567Zdecydowanie tak 30. Dziecko interesuje się roślinami (wybiera książki lub programy o roślinach, zadaje pytania, opowiada o roślinach)Zdecydowanie nie1234567Zdecydowanie takGdzie Państwa dziecko spędza czas wolny? Poniżej znajdują się opisy miejsc, w których dziecko może przebywać poza przedszkolem i zajęciami dodatkowymi. Proszę ocenić ile czasu (jak często i długo) dziecko przebywa w podobnych miejscach. 31. Przestrzenie miejskie, w których przyroda dominuje (parki, ogrody, skwery, naturalne place zabaw)Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 32. Przestrzenie miejskie w których przyroda jest wyraźnie obecna (podwórka z dużą ilością drzew, krzewów) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 33. Przestrzenie miejskie w których przyroda ma marginalną rolę (podwórka z niewielką ilością roślin, place zabaw bez roślinności)Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 34. Przedmieścia lub małe miasta w których dominują domy jednorodzinne z ogródkami Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 35. Przestrzeń wiejska w której dominują gospodarstwa rolne Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 36. Przestrzeń w której dominuje przyroda a konstrukcje stworzone przez człowieka są mało widoczne Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 37. Duże powierzchnie zamknięte użyteczności publicznej Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długo 38. Wnętrze budynków ( w mieszkaniu, w domu) Bardzo rzadko i krótko1234567Bardzo często i długoAktywności dziecka związane z przyrodą w czasie wyjazdów co najmniej całodniowych. Proszę wziąć pod uwagę wszelkie wyjazdy w weekendy, święta, ferie czy wakacje. 39. Ile dni w roku dziecko spędza w środowisku bogatym przyrodniczo (np. las, morze, góry, wieś)? 40. Biorąc pod uwagę wyłącznie dni wyjazdów podane w pytaniu 39, jaki jest wymiar czasowy kontaktu dziecka ze zwierzętami (domowymi, gospodarskimi, dzikimi). Kontakt dziecka ze zwierzętami jest Bardzo rzadki i krótki1234567Bardzo częsty i długi 41. Biorąc pod uwagę wyłącznie dni wyjazdów podane w pytaniu 39, jaki jest wymiar czasowy kontaktu dziecka z roślinami (np. podlewanie, zbieranie, fotografowanie). Kontakt dziecka z roślinami jest Bardzo rzadki i krótki1234567Bardzo częsty i długiZakończReset