Poniżej znajdą Państwo listę stwierdzeń dotyczących rozwoju małych dzieci. Stwierdzenia te przedstawiają różne (czasem sprzeczne ze sobą) postawy i przekonania, które różni ludzie w różnych kulturach mogą podzielać albo nie.
Chcielibyśmy poznać Państwa przekonania na temat rozwoju małych dzieci, dlatego bardzo prosimy o ustosunkowanie się do każdego ze stwierdzeń poprzez udzielenie odpowiedzi na 5-stopniowej skali: od zdecydowanie się nie zgadzam do zdecydowanie się zgadzam.
Część pytań będzie dotyczyła dwujęzyczności. W tym kontekście język rodzimy rozumiemy jako najsilniejszy (dominujący) język danej osoby. Język większości to język powszechnie używany w kraju, w którym mieszka dana rodzina (taki, który najczęściej słyszy się na przykład w sklepie czy w szkole). Język mniejszości to język inny niż język większości – np. używany przez rodziców w domu.
Jeśli w zdaniu pojawia się sformułowanie „małe dziecko”, oznacza ono dziecko poniżej trzeciego roku życia.
________________________________
Prosimy o ustosunkowanie się do poniższych stwierdzeń. Po wypełnieniu kwestionariusza nastąpi przekierowanie do Inwentarza Rozwoju Mowy i Komunikacji w języku polskim.